MS'39-MS'79 (Klassiek Motorstel)
Tussen 1939 en 1979 zijn er maar liefst 479 tweedelige elektrische treinstellen gebouwd.
Echter zijn deze 130 km/h en later 140 km/h snelle treinstellen nooit allemaal tegelijk in dienst geweest.
De treinstellen zijn door BN, Ragheno, Ateliers Germain, werkplaats 's-Gravenbrakel en de Centrale werkplaats in Mechelen gebouwd.
Momenteel rijden enkel de MS'66, MS'70JH, MS'70TH, MS'73, MS'74, MS'78, MS'79 en omgebouwde stellen als MSCR als CityRail voor het GEN-project nog rond.
De MS'39, MS'46, MS'50, MS'51, MS'53, MS'54, MS'55, MS'56, MS'62, MS'63, MS'65 en MS'70 Airport zijn buiten dienst gesteld.
Enkele stellen hebben nog dienst gedaan in Italië.
In België rijden de resterende motorstellen vooral lokaal-, stads- en spitstreinen, de meeste IC's worden door moderner materieel uitgevoerd.
Interieur
Exterieur
De MS'70JH 659 staat als L-trein naar Verviers-Central (Verviers-Centraal) in Liège-Palais (Luik-Paleis, tegenwoorig Liège-Saint-Lambert/Luik-Sint-Lambertus.)
©Mattias Train, 27-08-2017
Treinstel 640 uit bouwserie MS'66 staat in Liège-Guillemins (Luik-Guillemins) te wachten op vertrek als L-trein naar Waremme (Borgworm.)
©Mattias Train, 01-09-2017
MS'70JH 651 maakt een stop in Eijsden onderweg als stoptrein/S43 van Maastricht naar Liège-Guillemins.
©Mattias Train, 31-03-2019
MS'70JH 663 komt Flemalle-Haute binnen als L-trein uit Namen (Namur.) Door werkzaamheden reed deze trein later als S42 via L125A door naar Liège-Guillemins (Luik-Guillemins.)
©Mattias Train, 07-07-2020
De propere 978 vertrekt van Fraipont, onderweg als S41 naar Verviers-Central.
©Mattias Train, 07-07-2020