Ddmee 94-91

In 1995 bouwde CAF in Zaragoza 5 bagagerijtuigen voor de Hongaarse spoorwegen.

Deze 200 km/h snelle RIC rijtuigen werden eerst aangeduid als Dms 95-91, maar in 2018 werd dit aangepast naar Ddmee.

Er kunnen in deze rijtuigen 15 fietsen vervoerd worden.

De MÁV gebruikt deze rijtuigen met name op internationale treinen en op binnenlandse Intercity-verbindingen naar toeristische oorden zoals het Balatonmeer.

 

D: Bagagerijtuig

d: Rijtuig met plaats voor bagage

m:  Rijtuig langer dan 24,5 meter

ee: Elektrische stroomvoorzieningskabels

Exterieur

De 51 54 94-91 102-3 reed mee in de Connecting Europe Express en staat hier in Amsterdam Centraal.

©Mattias Train, 03-10-2021

Het rooster met landen waar de Ddmee toegelaten is, omdat het een RIC-rijtuig betreft mag hij theoretisch door heel Europa rijden. Echter heeft de MÁV ook nog alle landen vermeldt staan. Te weten Hongarije en in alle kleine vakjes Oostenrijk, Roemenië, Slovenië, Duitsland, Griekenland, België, Luxemburg, Denemarken, Zweden, Servië, Montenegro, Kosovo, Albanië, Oekraïne*, Litouwen*. Slowakije, Kroatië, Tsjechië, Bulgarije, Polen, Frankrijk, Nederland, Italië, Zwitserland, Bosnië en Herzegovina, Noord-Macedonië, Turkije, Belarus* en Letland*. In de landen met een ster gemarkeerd gelden speciale voorwaarden. Dit heeft er mee te maken dat in deze landen Russisch breedspoor ligt en dit rijtuig in principe een vaste spoorbreedte heeft volgens het UIC rijtuignummer. Het begint namelijk met 51 en niet met 52 en dus kan het rijtuig niet op Russisch breedspoor rijden.

 

©Mattias Train, 03-10-2021