DDZ
Tussen 2009 en 2014 zijn door Nedtrain in Haarlem oude DD-AR rijtuigen en mDDM motorbakken uit de jaren 90 omgebouwd tot nieuwe intercity-treinen.
Deze 140 km/h snelle treinen rijden tegenwoordig vele intercity-verbindingen door heel Nederland.
De vloot bestaat 30 vierdelige en 20 zesdelige treinen.
Dit materieel heeft ook nog enige tijd sprinterdiensten gereden, maar sinds de levering van de Flirt en de Civity rijdt dit materieel gepland alleen nog IC-diensten.
Interieur
Exterieur
10 bakken DDZ passeren een regenachtig Bilthoven als intercity richting Amersfoort, Zwolle en de Friese hoofdstad Leeuwarden.
©Mattias Train, 03-08-2019
DDZ 7618 staat in Krabbendijke, onderweg als intercity naar Vlissingen. Door werkzaamheden bij Dordrecht reed de intercity tussen Zwolle en Roosendaal verder naar Zeeland. Hierdoor kwam er ook DDZ in Zeeland.
©Mattias Train, 09-11-2019
DDZ 7507 komt Steenwijk binnengereden, onderweg als sprinter naar Meppel. Door de drukte van een evenement met reuzen in Leeuwarden, reed sprinter 9000 op zondag ook 2 keer per uur en grotendeels met DDZ-4.
©Mattias Train, 19-08-2018
DDZ 7533 passeert Kampen Zuid, onderweg als intercity naar Den Haag Centraal.
©Mattias Train, 28-08-2018
DDZ 7650 komt met de 7522 het station van Wolvega binnenrijden, onderweg als intercity naar Leeuwarden.
Dit was de laatste dag dat IC1800 tussen Zwolle en Leeuwarden overal stopte, de dag erna reden de DDZ treinstellen door en waren alle VIRM-treinstellen verdwenen uit IC1800.
©Mattias Train, 09-12-2017
DDZ 7632 staat met een soortgenoot in Almere Centrum rijdende als intercity naar Den Haag Centraal.
©Mattias Train, 15-08-2020