BR 186

Sinds 2008 rijden er in Nederland locomotieven uit de serie 186 voor NS.

Deze vloot werd in 2014 versterkt waarmee het aantal vandaag de dag op 63 locomotieven komt.

NS had oorspronkelijk 45 van deze 160 km/h snelle locomotieven zelf in eigendom, maar deze werden verkocht aan Akiem en sindsdien leaset de NS ze.

Deze locomotieven zijn gebouwd door Bombardier en oorspronkelijk met name aangemerkt voor het goederenverkeer met een topsnelheid van 140 km/h.

Wegens de problemen met de Fyra kwamen ze in Nederland echter in grote getale met ICRmh-rijtuigen over de HSL te rijden.

Zodra de ICNG in dienst komt zullen ze echter grotendeels verdwijnen.

Exterieur

De 186 008 vertrekt met de Connecting Europe Express van Amsterdam Centraal onderweg naar het opstelterrein.

©Mattias Train, 03-10-2021

De 186 027 komt met een ICRmh-9 en de 186 045 langs Hulten als intercity van Den Haag Centraal naar Eindhoven Centraal.

©Mattias Train, 15-08-2021

Locomotief 186 039 komt met 9 rijtuigen ICRmh en achterop nog een Traxx door Dordrecht Zuid als omgeleide intercity naar Eindhoven Centraal.

©Mattias Train, 22-02-2021

De 186 040 komt met 9 rijtuigen ICRmh door Oisterwijk als intercity naar Den Haag Centraal.

©Mattias Train, 25-07-2018

De 186 037 staat met een ICRmh-6 in Rotterdam Centraal, wachtend op vertrek als Intercity Direct naar Amsterdam Centraal.

©Mattias Train, 18-03-2018