DDM-1

In 1985 kwam de eerste NS dubbeldekker in dienst, de DDM-1.

Op alle stuurstandrijtuigen werd in samenwerking met het WNF een bedreigde diersoort gezet.

Deze dubbeldekkers zijn in 2010 uit dienst gegaan, maar werden door het falen van veel nieuw treinmaterieel reden begin 2011 weer enkele oude dubbeldekkers rond over het Nederlandse spoor.

Vanaf november 2011 tot april 2012 werd er opnieuw tijdelijk met DDM-1 als reservematerieel en op enkele ritten naar Enkhuizen gereden.

Door materieeltekort is het DDM-1 tussen 2016 en 2019 voor de derde keer in dienst gekomen, op 15-12-2019 was dan toch het definitieve eind, er werd door NVBS en NS toen een afscheidsrit gereden.

Deze treinstammen reden vooral met 1600/1800, maar bij de reactivering eind 2011 werd er met 1700 gereden, omdat veel 1600/1800 locomotieven al gesloopt waren, tot 2019 is er met 1700 gereden.

Exterieur

DDM-1 7208 met achterop locomotief 1768 heeft tijdens zijn afscheidsrit net een fotostop in Zandvoort aan Zee gehad.

Nu iedereen weer de trein in is kon er een betere foto gemaakt worden, want deze trein was alweer klaar om te vertrekken richting Amsterdam.

©Mattias Train, 15-12-2019

SLT 2604 als sprinter naar Zwolle, staat naast DDM-1 7208 + loc 1768 in Lelystad Centrum.

De DDM-1 ging later weer verder naar Zwolle en Amersfoort.

©Mattias Train, 15-12-2019

DDM-1 7205 met locomotief 1731 passeren station Driehuis als intercity naar Alkmaar.

Deze treinserie rijdt alleen in de spits.

©Mattias Train, 14-08-2019

De 1780 komt met DDM-1 7206 door Santpoort Noord, rijdende als leeg materieel naar Haarlem.

©Mattias Train, 14-08-2019

Locomotief 1770 staat samen met DDM-1 7203 in een grijs en regenachtig Beverwijk onderweg als intercity naar Alkmaar.

De SGMm-6 rechts reed de sprinter naar Amsterdam Centraal.

©Mattias Train, 29-08-2018