SGMm

Tussen 1975 en 1983 zijn de treinstellen van het type 'Stads Gewestelijk Materieel' in dienst gekomen.

Deze 30 tweedelige en 60 driedelige treinstellen moesten de stoptreindiensten in de drukke randstad gaan rijden.

Deze 120 km/u snelle treinstellen zijn tussen 2003 en 2006 zijn alle driedelige stellen gemoderniseerd en tussen 2007 en 2009 volgden ook de tweedelige treinstellen, deze modernisering gebeurde bij Bombardier in de Deense stad Randers.

Sinds 2019 worden deze treinstellen uit dienst gehaald, met ingang van dienstregeling 2022 hebben deze treinstellen niet meer gereden.

Interieur

2134 - Zutphen - 22-02-2020

2134 - Zutphen - 22-02-2020

2995 - Amsterdam Centraal - 03-08-2021

2995 - Amsterdam Centraal - 03-08-2021

Exterieur

SGMm 2994 maakt een korte stop in Soestdijk, onderweg als sprinter van Baarn naar Utrecht Centraal.

©Mattias Train, 10-11-2018

SGMm 2952 halteert in Wolvega onderweg in de sprinterdienst tussen Meppel en Leeuwarden. Deze treinstellen reden hier om sanditegel op de rails te spuiten.

©Mattias Train, 20-09-2019

SGMm 2118 vertrekt samen met een andere driedelige SGMm in Driehuis, onderweg als sprinter naar Haarlem en Amsterdam Centraal.

©Mattias Train, 14-08-2019

SGMm 2122 staat samen met 2 andere tweedelige stellen in de regen in Santpoort Noord, deze combinatie reed de sprinter naar Beverwijk, Alkmaar en Hoorn.

©Mattias Train, 14-08-2019

SGMm 2967 komt Bilthoven binnenrijden, dit stel reed de sprinter naar Baarn.

©Mattias Train, 08-08-2019

SGMm 2134 staat op het punt om te vertrekken van Arnhem Centraal, als sprinter naar Wijchen.

©Mattias Train, 22-02-2020

De 2951 en 2992 passeren ter hoogte van Berkhout en bereiken spoedig hun eindbestemming Hoorn.

©Mattias Train, 03-08-2021

 

Als sprinter naar Amsterdam Centraal arriveren de 2992 en 2951 in Haarlem Spaarnwoude

©Mattias Train, 03-08-2021

De 2136 en 2951 vertrekken vanuit Rotterdam Zuid, onderweg als sprinter naar Dordrecht.

©Mattias Train, 22-02-2021

In de laatste dagen van de SGMm reed het materieel op plekken ver buiten het reguliere en oorspronkelijke inzetgebied. Zo belandden de 2951 en 2995 'Na 46 jaar ben ik uitgesprint' op de sprinter van Zwolle naar Leeuwarden. Daar bovenop is 6 bakken trein vrij lang voor deze lijn. In het blauwe uur ontmoette de enkele minuten vertraagde SGMm-combinatie naar Leeuwarden de SNG naar Zwolle in Wolvega.

©Mattias Train, 10-12-2021

Als sprinter van Groningen naar Zwolle vertrok even na tienen de 2995 'Na 46 jaar ben ik uitgesprint' te Hoogeveen. 

©Mattias Train, 11-12-2021