1700

Tussen 1981 en 1984 leverde Alstom 81 locomotieven aan NS.

Deze locomotieven moesten de resterende oudere locomotieven vervangen in het reizigersverkeer.

Zo reden ze trekduwtreinen met ICRm, DD-AR en DDM-1 en waren ze ook verantwoordelijk voor een groot deel van de internationale treinen naar Duitsland en verder welke ze dan tot Bad Bentheim, Emmerich of Venlo reden.

De 1700 heeft vanuit de fabriek een topsnelheid van 180 km/h, maar is los getest op snelheden van 200 km/h.

In Nederland is de maximale toegestane snelheid echter maar 160 km/h en betreft de dienstsnelheid slechts 140 km/h.

Net als andere locomotieven kennen deze locomotieven stadswapens op de locomotief.

Sinds 2014 worden deze locomotieven buiten dienst gesteld en zijn inmiddels ook enkelen verkocht aan privaten.

Tegenwoordig rijden de NS 1700'en in principe alleen nog voor NS International tussen Amsterdam Centraal en Bad Bentheim.

Exterieur

De 1752 komt met de Connecting Europe Express langs de Hazemeijer bij Hengelo, onderweg vanuit Hendaye en Bad Bentheim naar Amsterdam Centraal en Parijs.

©Mattias Train, 03-10-2021

Met DB rijtuigen aan de haak passeert de 1761 te Wijhe, onderweg als omgeleide Intercity van Amsterdam Centraal naar Berlin Ostbahnhof. Door een stroomstoring werd deze trein echter in Hengelo opgeheven.

©Mattias Train, 28-11-2020

De 1759 halteert met DD-AR 7339 in Apeldoorn Osseveld, onderweg als sprinter naar Apeldoorn. Deze locomotief draagt een opschrift van het voormalige NS Cargo.

©Mattias Train, 09-11-2019

Locomotief 1768 met het wapen van het Friese Akkrum arriveert met DDM-1 7208 in Zandvoort aan Zee. Deze trein reed zijn afscheidsrit op deze dag. De 1768 is tegenwoordig onderdeel van de collectie van het spoorwegmuseum.

©Mattias Train, 15-12-2019

De 1732 halteert met DD-AR 7336 in Bilthoven onderweg als sprinter van Zwolle naar Utrecht Centraal.

©Mattias Train, 08-08-2019

Met DDM-1 7206 aan de haak komt de 1780 door Santpoort Noord gereden. Rijdende als leeg materieel van Alkmaar naar Haarlem.

©Mattias Train, 14-08-2019

De 1759 met DD-AR 7339 was verdwaald. Hij was op de sprinter van Zwolle naar Groningen terecht gekomen. Hier maakte hij een stop in Groningen Europapark.

©Mattias Train, 18-08-2019

Locomotief 1749 maakt met DD-AR 7376 een tussenstop in Amersfoort Vathorst, onderweg als sprinter naar Zwolle. Naast hem staat SLT 2638.

©Mattias Train, 29-08-2018

Te Castricum halteert de 1778 met DDM-1 7202 onderweg als intercity van Haarlem naar Alkmaar.

©Mattias Train, 29-08-2018