B 20-57

Tussen 1965 en 1991 bouwde IVA in Arad, wat vandaag bekend is als Astra Arad een groot aantal tweede klasse rijtuigen voor CFR Călători.

Het betreffen 140 km/h snelle UIC-Y rijtuigen met 10 compartimenten met 8 zitplaatsen zonder airconditioning.

Tussen 1998 en 2000 worden 120 rijtuigen omgebouwd tot Blee 20-55 bij de Atelierele CFR Grivita in Boekarest, in 1998 wordt bij dezelfde firma ook één rijtuig omgebouwd tot Salon Alee 10-56.

Verder wordt in 1999 door Remar in Pascani slechts één rijtuig omgebouwd tot Blee 20-58.

In 2007 volgen 55 rijtuigen die door SIRV Titu omgebouwd worden tot B 20-59 tussen 2008 en 2009 worden eveneens enkelen omgebouwd tot B 20-49.0 en tussen 2009 en 2011 worden enkele rijtuigen omgebouwd tot B 20-49.2.

Vandaag de dag rijden de orginele B 20-57 rijtuigen niet meer en staan ze veelal op zijsporen te wachten op wat de toekomst zal brengen.

Exterieur

Rijtuig 50 53 20-57 806-3 staat buiten gebruik op een opstelterrein in Oradea.

©Mattias Train, 03-05-2022

Maak jouw eigen website met JouwWeb